Hoe maak je een schoolanalyse waar je wat aan hebt? En wat komt daar nog meer bij kijken. Bekijk het filmpje op YouTube https://youtu.be/ghsh4zVTdDI
Kwaliteitszorg, wat is dat eigenlijk?
Is kwaliteitszorg weer iets dat er bij komt? Kun je kwaliteitszorg overlaten aan de intern begeleider? Gaat het bij kwaliteitszorg over het invullen van dikke pakken papier voor het schoolbestuur of de onderwijsinspectie? Ik denk van niet! Bekijk mijn filmpje over kwaliteitzorg: https://youtu.be/TSfLUkJl9sI
Normjaartaak? Over uren en taken in het basisonderwijs
Waarom moeten leerkrachten werken in de vakantie? Hoeveel uur mag je maximaal lesgeven? Hoe zit het eigenlijk met duurzame inzetbaarheidsuren? Wat is de normjaartaak en bestaat die eigenlijk nog wel? Wil je ook weten hoe het zit met jaartaak voor leerkrachten en met de verdeling van taken? Lees er alles…
Zeven tips voor onderwijskwaliteit
Op veel scholen wordt tweejaarlijks een 'opbrengstanalyse' gemaakt als onderdeel van de kwaliteitszorg. Zinvol of een verplichte invuloefening? In dit artikel zeven tips om te zorgen dat kwaliteitszorg zinvol is en leidt tot kwaliteit. 1. Droom groot Zorg voor een gedeelde visie op goed onderwijs op jullie school. Wees niet…
Website update
In de aanloop naar mijn start als ZZP-er bouwde ik in oktober mijn eigen website. De opzet was simpel. De basis een gratis Wordpress theme. De site voldeed als 'landingspagina' voor wie mij online zou zoeken. De site had echter nogal wat beperkingen ten aanzien van opmaak en functionaliteit. Toen…
Op weg naar de referentieniveaus
Als school wil je kinderen goed leren lezen en rekenen. Om te bepalen hoe het ervoor staat en waar je heen wil, zijn de referentieniveaus een goed hulpmiddel. Martin Ooijevaar schreef daar een interessant artikel over.
Een besluitvaardige schoolleider
Hoe lastig vind jij het om te kiezen waar je βjaβ tegen zegt en waar βneeβ? Laat jij je leiden door de waan van de dag of heb je een stevig kader waarop je je keuzes baseert?
Wie werkt vanuit een krachtige en gedeelde onderwijsvisie heeft het makkelijker. Wat past bij je visie doe je wel en wat niet past niet.
Alle kinderen een A
De denkfout in ons LVS Het Cito-circus is weer langs geweest op de basisscholen. Wie op social media leerkrachten en ouders volgt, zal het niet zijn ontgaan. Steeds luider klinkt de kritiek op het systeem. Dat Cito niet alles meet wat van waarde is, weten we inmiddels wel. Dat dat…
De technische dienst van groep 1-2B
Over de kracht van spelend leren Mijn kantoor op school bevindt zich aan het eind van de onderbouwgang. Naast mijn deur staat de zandtafel, waardoor ik dagelijks kan genieten van spelende en kletsende kleuters. De meest avontuurlijke kinderen stappen soms bij mij naar binnen om te informeren wat ik aan…
Betekenisvol schrijfonderwijs
Schrijven (stellen) is een belangrijke vaardigheid die in het basisonderwijs vaak onderbelicht blijft. In 2013 schreef ik samen met Bea Pompert een artikel over hoe betekenisvol schrijfonderwijs eruit kan zien in de praktijk. Het artikel is te lezen via onderstaande link. "Echt schrijven op Octant." https://issuu.com/thiememeulenhoff/docs/97-09_voorbeeldpdfjsw